Memories of the daily life of Italian immigrants in Puebla from the semiotic analysis of photographic albums

Keywords: photography, daily life, Italian-Mexicans, photographic albums, photographic patrimony

Abstract

During much of the 20th century, photography in the area of ​​social science and humanities research was used only to illustrate and demonstrate field work, that is, photography was used as visual support. Over the years it began to be considered as the main source of research to analyze and interpret social phenomena from different disciplinary perspectives. Based on a visual corpus selected from family albums of an Italian-Mexican family from the town of Chipilo de Francisco Javier Mina in the state of Puebla in Mexico, the present work shows the analysis and interpretation of these photographs through the use of semiotics, based on Silva and Visa’s proposal, to identify the relevance of identity and the importance of the elements of daily life among the inhabitants of said population. From the photographs, the main activities of daily life and the way in which, through the recovery of memory, contributes to the strengthening of identity as well as the identification and preservation of the cultural heritage of Italian-Mexicans in Mexico are shown.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Verónica Vázquez Valdés, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla - México

Académica de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Doctora en Historia y Etnohistoria por la Escuela Nacional de Antropología e Historia con estudios de Maestría en Comunicación y Licenciatura en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Nacional Autónoma de México, así como Especialidad en Fotografía y en Antropología Visual.

References

Acevedo, J. (2005). Retratos de la memoria. Alquimia Sistema Nacional de Fototecas. 24, 33-37. https://mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/articulo:8973

Aguayo, F. & Roca, L. (coords.). (2005). Imágenes e Investigación Social. Instituto de Investigaciones José María L. Mora, CONACYT.

Boadas, J. (2001). Patrimonio Fotográfico: estrategias para su gestión. CCG ediciones – Centre de Recerca i Difusio de la Imatge (CRDI).

Brandt, P. A. (1994). Metasemiótica de la memoria en Dinámicas del Sentido, Estudios de semiótica modal. Homo Sapiens Ediciones /Universidad de Aarhus.

Burke, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Crítica.

Corona, S. (2007). Fotografías de indígenas. Comunicación y Política, 20, 77-98.

Del Castillo, A. (2005). La historia de la fotografía en México, 1890-1920. La diversidad de los usos de la imagen. En R. Casanova, A. Del Castillo, R. Monroy y A. Morales (coord.) Imaginarios y Fotografía en México 1839-1970. Fundación Telefónica.

Etkin, J. y Schvarstein, L. (1992). La identidad de las organizaciones. Paidós.

Galí, M. (2005). La imagen como fuente para la Historia y las Ciencias Sociales: el caso del grabado popular. En F. Aguayo, y L. Roca (coord.). Imágenes e investigación social, (pp. 75-98) Instituto Mora.

LAIS (Laboratorio Audiovisual de Investigación Social) (2014). Tejedores de imágenes. Propuestas metodológicas de investigación y gestión del patrimonio fotográfico y audiovisual. Instituto Mora, LAIS, Conacyt.

Mauad, A. (2005). Fotografía e Historia, Interfases. En F. Aguayo, y L. Roca (coord.). Imágenes e investigación social, (pp. 464-473) Instituto Mora.

Mellerup, S. (2015). Recuerdo y memoria, componentes esenciales en tres cuentos de Juan José Saer. Diálogos Latinoamericanos (24), 88-103, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16242735007

Norma Mexicana. NMX-R-069-SCFI-2016. Documentos Fotográficos - Lineamientos para su Catalogación. 16/08/2016.

Querol, M. (2010). Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Akal.

Ramírez, E. (2001). Fotografía indígena e indigenistas. Ciencias, 60, 119-125. https://cutt.ly/ShJZebN

Ricoeur, P. (2013). La memoria, la historia, el olvido de Argentina. Fondo de cultura económica.

Salvador, A. (2015). Patrimonio Fotográfico. De la visibilidad a la gestión. TREA.

Sánchez, F. (2006). La máquina etnográfica. Reflexiones sobre fotografía y antropología visual. Contraluz. 3, 53-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3099313

Silva, A. (2012). Álbum de familia. La imagen de nosotros mismos. Universidad de Medellín.

Visa Barbosa, M. (2012). Una metodología sociológica y narrativa para el análisis de relatos fotográficos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 929-939. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40971

Villela F. (1998). Fotógrafos viajeros y la antropología mexicana. Cuicuilco, 5(13), 105-122.

Zago, A. (1998). Los Cuah´tatarame de Chípiloc. Comune di Segusino Editore.

Published
2020-12-23
How to Cite
Vázquez Valdés, V. (2020). Memories of the daily life of Italian immigrants in Puebla from the semiotic analysis of photographic albums. Religación, 5(26), 220-234. https://doi.org/10.46652/rgn.v5i26.724