Production of symbolic goods in the museal field in Colombia: Reconfiguration of the State narrative with the Peace Agreement

Keywords: Social Anthropology, Museal Field, Symbolic Goods, Peace Process, Colombia

Abstract

In 2016 with the Peace Agreement between Colombian government and ex guerrilla FARC-EP, there was a reconfiguration of the narratives about the conflict and the armed actors. The proposal to reinsert ex-combatants into the logic of civil society implied a process of humanization and, therefore, the transformation of the figure of the state enemy. In this article, we seek to know this process through museums, understanding them as the spaces in which the official discourse of the state is appropriated and reproduced. To achieve the above, based on the notions of Field, Capital and Symbolic Goods by Pierre Bourdieu, we will go through the historicization and characterization of the Museal Field in Colombia, then the transit that occurred in the perception of the armed actors from the state and, finally, we will observe the production of symbolic goods in museums as of the signing of the Final Agreement.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jairo Clavijo Poveda, Pontificia Universidad Javeriana - Colombia

PhD, Sorbonne University, Anthropologist from the Universidad de los Andes in Bogotá. Professor of the Department of Anthropology at the Pontificia Universidad Javeriana in Bogotá, tutor of the Semillero de Investigación de Estudios Estructuralistas and member of the Bioethics Group at PUJ.

Juan Camilo Ospina Deaza, Pontificia Universidad Javeriana - Colombia

Anthropologist and professor at the Institute of Bioethics of the Pontifical Javeriana University, coordinator of the Research Seedbed of Structuralist Studies and member of the Bioethics Group of the PUJ.

Valeria Sánchez Prieto, Pontificia Universidad Javeriana - Colombia

Anthropologist from the Pontificia Universidad Javeriana and coordinator of the Semillero de Investigación de Estudios Estructuralistas. 

References

Agamben, G. (2011) ¿Qué es un dispositivo? [Traducción de Roberto J. Fuentes Rionda] Sociológica, 26(73), 249-264

Backzo, B. (1984). Les imaginaires sociaux. Mémoires et espoirs collectives. Payot.

Blair, E. (1999). Conflicto Armado y Militares en Colombia Cultos, Símbolos e Imaginarios. Editorial Universidad de Antioquia

Blazer, D. (2014). Curationism How curating took over the art world and everything else. Canadá. Coach House Books

Bourdieu, P. (1997). La distinción, Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones Pascalianas. Anagrama.

Bourdieu, P. (2001). Poder, Derecho y Clases sociales. Editorial Descleé de Brouwer

Bourdieu, P. (2003). Cuestiones de Sociología. Ediciones Madrid, Itsmo.

Bourdieu, P. (2003). El amor al arte Los museos europeos y su público. Paidos.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto Elementos para una sociología de la cultura. Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (2014). On the State. Lectures at the College de France 1978.1992. Polity Press.

Cárdenas, J. (2014). Anotaciones sobre el fetiche cultural y el cine. Colombia Palabra Clave. 17 (03), 619-644.

Chauviré, C y Fontaine, O. (2008). El vocabulario de Bourdieu. Editorial Atuel.

Clavijo-Poveda, J., Ospina D, J.C., Sánchez P, V., et al. (2019). Economía de los bienes simbólicos y estudios de público en museos: Propuesta metodológica para entender el consumo de la cultura. NOVUM Revista de Ciencias Sociales Aplicadas, 2(9), 122-146. https://revistas.unal.edu.co/index.php/novum/article/view/78756

Fassin, D. (2016). La razón humanitaria, Una historia moral del tiempo presente. Prometeo Libros.

Kant, I. (1986). Respuesta a la pregunta ¿Qué es la ilustración? [Traducción Rubén Jaramillo]. Argumentos 14-17.

López, W. (2013). Museo en tiempos de conflicto: Memoria y Ciudadanía en Colombia. Universidad Nacional de Colombia.

Museo Nacional de Colombia (2020). http://www.museonacional.gov.co/Paginas/default.aspx

Museos colombianos. (S.f.) Política de Museos. http://www.museoscolombianos.gov.co/fortalecimiento/comunicaciones/publicaciones/Documents/politicamuseos.pdf

Ospina, J. C. (2018). Confesiones impersonales, un análisis estructural del campo antropológico en la Pontificia Universidad Javeriana. [Tesis de grado, Pontificia Universidad Javeriana]

Pérez, A. (2010). Hacer visible, hacerse visibles: la nación representada en las colecciones del museo. Colombia, 1880-1912. Memoria y Sociedad, 14(28), 85-10. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/8254

Encolombia (s.f.) Violencia y Grupos Armados: Desarrollo y Conformación. https://encolombia.com/economia/info-economica/violencia-colombia/desarrolloyconformacion/

Rincón, C. (2015). Avatares de la memoria cultural en Colombia Formas simbólicas del Estado, museos y canon literario. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Rodríguez, V. (1998). La fundación del Museo Nacional de Colombia. Ambivalencias en la narración de la nación colombiana moderna. Nómadas, 8, 76-84

Sánchez, V. (2019). El museo como dispositivo de poder. Construcciones simbólicas en torno al proceso de paz en Colombia. [Tesis de grado, Pontificia Universidad Javeriana]

Sánchez-Ángel, R. (2008). Gaitanismo y Nueve de abril. Papel Político. 13(1), 13-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2887135

Santos, J. M. (2019). La batalla por la paz el largo camino para acabar el conflicto con la guerrilla más antigua del mundo. Editorial Planeta.

Wacquant, L. (2017). Bourdieu viene a la ciudad: pertinencia, principios, aplicaciones. EURE 43(129), 279-304.

Zunzunegui, S. (2003). Metamorfosis de la mirada Museo y Semiótica. Ediciones Cátedra.

Published
2020-09-30
How to Cite
Clavijo Poveda, J., Ospina Deaza, J. C., & Sánchez Prieto, V. (2020). Production of symbolic goods in the museal field in Colombia: Reconfiguration of the State narrative with the Peace Agreement. Religación, 5(25), 73-87. https://doi.org/10.46652/rgn.v5i25.691