Concealment of the face in social protests. Performances, affects and politics

  • Baal Delupi National University of Córdoba | Córdoba | Argentina
Keywords: Semiology; aesthetics; political crises; resistance to oppression; emotions.

Abstract

Throughout time, the mask has been a fundamental semiotic device in social protest and artistic practices, and it is considered a versatile figure that expresses a double identity: the one that it hides and the one that it shows. In today’s digital society, the concealment of the face through masks and make-up has become a symbol of protest facial recognition that exercises biopolitical control of faces. The objective of this work is to analyze, from a sociosemiotic perspective in connection with the theory of affects and performance studies, the construction of aesthetic-political meanings that emerge from the concealment of faces in two actions of artistic activism in Argentina: “8M, Women’s Day”, action of the ContraArte collective in the streets of Córdoba, and “Radio funo vol. 7 portraits” of the FUNO group in the city of Buenos Aires. Said analysis will be carried out on the images of both interventions that are published on the social network Facebook. The research results show how the masks used in both experiences configure signs of collective resistance that activate affections in the public space as policy of dissent.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Baal Delupi, National University of Córdoba | Córdoba | Argentina

Postdoctoral Researcher at the University of Turin (FACETS_ERC Project). He has been a professor at the University of Cádiz (Spain), University of Murcia (Spain), University of Sonora (Mexico), National University of Córdoba (UNC), National University of La Pampa (UNLPam) and the University College of Journalism. He obtained his PhD in Semiotics from the National University of Córdoba, Argentina, has a specialization in Artistic and Political Practices in Latin America from the University of Buenos Aires (UBA) and has a bachelor’s degree in social communication.

References

Ahmed, S. (2017). La política cultural de las emociones. PUEG-UNAM.

Arditi, B. (2014). Las insurgencias no tienen un plan. Ellas son el plan. Performativos políticos y mediadores evanescentes. Cadernos De Estudos Sociais, 28(1/2), 01–32. https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/62

Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D., Bailey, O. (2018). Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar, XXVI(57), 9-18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01

Angenot, M. (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo decible y lo pensable. Siglo XXI.

Austin, J.L. [1975] (2016). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.

Bajtín, M. (1987). La cultura popular en la edad media y el renacimiento. El contexto de François Rabelais. Alianza.

Benali, S. (2020). El uso de la máscara en las manifestaciones. Un proyecto pictórico. Facultat de Belles Arts de Sant Carles.

Boero, S. (2012). El rostro como signo. Semiótica e interdisciplina. Perspectivas de investigaciones en curso. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Paidós.

Deleuze, G., y Guattari, F. (2012). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.

Diéguez, I. (2016). Escenarios liminales. Teatralidades, performatividades, políticas. Paso de gato.

Fabbri, P. (2012). Semiótica y camuflaje. Instituto de Estudios en Comunicación y Cultura (IECO). https://www.paolofabbri.it/saggi/semiotica-y-camuflaje/

Fisher-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Abada.

Gramigna, R. (2022). Faces in disguise. Masks, concealment, and deceit. Topoi, 41, 741–753. https://link.springer.com/article/10.1007/s11245-022-09806-0

Gutiérrez-Rubí, A. (2020). Artivismo. El poder de los lenguajes artísticos para la comunicación política y el activismo. UOC.

Jean-Luc, N. (2006). La mirada del retrato. Amorrortu.

Longoni, A. (2009). Activismo artístico en la última década en Argentina: algunas acciones en torno a la segunda desaparición de Jorge Julio López. Revista Errata. https://revistaerrata.gov.co/edicion/errata0-el-lugar-del-arte-en-lo-politico

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Kats.

Leone, M. (2021). Mala cara: normalidad y alteridad en la percepción y en la representación del rostro humano. Revista Signa, 30, 191-211. https://acortar.link/WnRC8E

Lévinas, E. (2017). Totalité et infini: Essai sur l’exteriorité. Martinus Nijhoff.

Manduca, R., y Verzero, L. (2019). Vocación por lo popular en el activismo artístico contemporáneo: temas, lenguajes y dilemas. Revista Encuentros Latinoamericanos, segunda época, III(2), 149-164. https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/enclat/article/view/472

Pagnotto, M.A. (2010). Gilles Deleuze y Félix Guattari: Políticas del rostro. VI Jornadas de Sociología de la UNLP, 1-15.

Prieto Stambaugh, A. (2009). ¡Lucha libre! Actuaciones de teatralidad y performance. Archivo Arteas, 116-143. https://acortar.link/fbk4X8

Proaño Gómez, L. (2012). Teatro y estética comunitaria. Miradas desde la filosofía y la política. Biblios.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. LOM.

Subirats, J. (2011). La no identidad como identidad. El País. https://elpais.com/diario/2011/07/10/catalunya/1310260042_850215.html

Taylor, D. (2015). Performance. Asunto impreso.

Verzero, L. (2013). Teatro militante: Radicalización artística y política en los años 70. Biblos.

Verzero, L. (2022). La afectividad como experiencia política. Avatars del artivismo en el ágora contemporánea. Performances afectivas. Artes y modos de lo común en América Latina. Teseo.

Young, R. (2017). What are the meanings behind the worldwide rise in protest? Open Democracy. https://www.opendemocracy.net/en/multiple-meanings-global-protest/

Published
2023-12-24
How to Cite
Delupi, B. (2023). Concealment of the face in social protests. Performances, affects and politics. Religación, 8(38), e2301144. https://doi.org/10.46652/rgn.v8i38.1144