Elsa Andrada in Universal Art: anthropological approach to gender relations and the artefactual logic in the Taller Torres García

  • Natalia Montealegre Alegría Universidad de la República – Uruguay
Keywords: Taller Torres García, genre, modern art, Uruguay, collection

Abstract

 

The article presents an anthropological approach to gender relations and the artifactual logic in the Escuela del Sur (Taller Torres García) based on some aspects of the career of the Uruguayan Elsa Andrada and the “Augusto Torres and Elsa Andrada Collection” conserved in the artist’s last home in her hometown (currently under the protection of the Museo de Arte Precolombino e Indígena, Montevideo, Uruguay). Throughout the text, the conditions of the entrance and participation of women in the Torres García Workshop, the artifactual logic of the group and its relationship with museums are studied. It is interesting to know how all these aspects are interwoven with a concrete expression of what they understand as the Tradition of Universal Art.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Natalia Montealegre Alegría, Universidad de la República – Uruguay

Licenciada en Ciencias Antropológicas (Universidad de la República, Uruguay), Diploma Superior en Antropología Social (FLACSO-Argentina), becaria de la Comisión Académica de Posgrados de la Udelar, Centro de Estudios Interdisciplinarios Uruguayos.

References

Barañano y Llorens (1999) Gonzalo Fonseca. Fundación César Manrique, Lanzarote.

Barrán, J. P. (1990) Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Tomo I, El disciplinamiento, Banda Oriental, Montevideo.

Barfield, T. (2000) Diccionario de Antropología. Siglo XXI editores, México.

Battegazzore, M. (1999) J. Torres García. La trama y los signos. Gordon, Montevideo.

Bourdieu, P. (1995) Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama, Barcelona.

Burgel, C. (2009) Páramo Beach / Conversaciones con Ernesto Vila, Editafac, HUM, Montevideo.

Clifford, J. (1999). Itinerarios Transculturales. Editorial Gedisa, Barcelona.

Chakrabarty, D. (2008) Al margen de Europa, Tusquets.

Fló, J. (1974) Joaquín Torres García Escritos. Montevideo, Arca.

Fló, J. y Barnitz, J. (1991) La escuela del sur. El taller Torres-García y su legado. Ministerio de Cultura Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid.

Fló, J. y Elena, E. (1974) La obra Grabada de Torres-García. Imprenta AS, Montevideo.

Fonseca, G. (1952) Correspondencia desde Egipto de Gonzalo Fonseca al arquitecto Leborgne. Removedor, número julio-agosto, Montevideo.

Grabino, V. (2003) Las mujeres y el Arte en el Uruguay (1940-1950). Una aproximación antropológica a las relaciones de género en el campo artístico. Trabajo final, curso “Técnicas en Antropología Social”, Licenciatura en Ciencias Antropológicas, FHCE, Udelar. Inédito.

Grimson, A. (2011) Los límites de la cultura, Buenos Aires: Siglo XXI.

Lissidini, A. (1996) La modernización de las mujeres. Revista de Ciencias Sociales Año 11. No. 12. pp. 112-116. Facultad de Ciencias Sociales. Markarián, V. (1997) Al ritmo del reloj: adolescentes uruguayos de los años cincuenta. En: Historias de la vida privada en Uruguay. Individuos y soledades 1920-1990. Editorial Taurus, Uruguay.

Lucero, M. E. (2007) Entre el arte y la antropología: sutilezas del pasado prehispánico en la obra de Joaquín Torres García. Comechingonia virtual, Revista Elect rónica de Arqueología Año 2007. Número 3: 106 -131. www.comechingonia.com

MAPI (2006) Imaginarios Prehispánicos en el Arte Uruguayo: 1870-1970. Museo de Arte Precolombino e Indígena (MAPI), Montevideo.

Mazzucchelli, A. (2010) La mejor de las fieras humanas. Vida de Julio Herrera y Reissig. Taurus, Montevideo.

Montealegre, N. (2008) Gonzalo Fonseca, Sobre los Muros. Museo Nacional de Artes Visuales, Mosca Hnos. Montevideo.

Morales, L. (2001). La escritura de al lado. Géneros referenciales. Editorial Cuarto Propio, Santiago.

Murlender, L. (2014) La escuela de Joaquín Torres-García y su tesis americanista: Buscar a América. Revista: DIVERSIDAD #9, AÑO 5. Disponible en: http:// www.diversidadcultural.net/articulos/nro009/09-03-lic-laura-murlender.pdf

Pellegrino, A. (1997) Vida conyugal y fecundidad en la sociedad uruguaya del SXX: una visión desde la demografía. En: Historias de la vida privada en Uruguay. Individuos y soledades 1920-1990. Editorial Taurus, Uruguay.

Peruga, I. (1994) Mundos de Gonzalo Fonseca. Museo de Bellas Artes, Caracas.

Pratt, Mary L. 1997 [1992]. Ojos Imperiales. Literatura y transculturación. Quilmes: UNQ, Buenos Aires.

Ramírez, Mari Carmen. (2000). “Inversiones: la Escuela del Sur” in Ramírez, Mari Carmen and Héctor Oleas, editors Heterotopías Medio Siglo Sin-Lugar: 1918- 1968. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Real de Azúa, C. (1964) Antología del Ensayo Uruguayo Contemporáneo. Publicaciones de la Universidad de la República, Montevideo.

Rojas Mix, M. (2006) El imaginario - Civilización y cultura del siglo XXI. Editorial: Prometeo, Buenos Aires.

Sarpiza, G. (2014) Desde el llano (que no está) en llamas (también podría llamarse “En busca del tiempo perdido”) (otra referencia literaria que quizá se ajuste más al tono de esta intervención que sufre de algo parecido a nostalgia). En: Debates feministas. Cotidiano Mujer, Montevideo.

Stolcke, V. (2011) Presentación Simposio Internacional “¿Naturaleza o cultura? Un debate necesario”, Quaderns, 27, pp. 5-10.

Tani, R. (2009). “Joaquín Torres-García: Constructivismo, semiología y mitología”, En: Romero, S. (comp.) Anuario de Antropología Social y Cultural. UNESCO. http://www.unesco.org.uy/shs/fileadmin/templates/shs/archivos/ anuario2009/Tani.pdf

Torres García, J. (1932) Raison et Nature. Paris.

Torres García, J. (1941) La ciudad sin nombre. Publicación de la Asociación de Arte Cosntructivo, Talleres LIGU, Montevideo.

Torres García, J. (1930ª) “Foi”, Paris. (edición casera).

Torres García, J. (1930b) Ce que je sai, et ce que je fais par moi meme. No. Cours complet de dessin et de peinture, et d´autres choses. Paris. (edición casera)

Torres García, J. (1935) Estructura. Talleres de la Litografía e Imprenta Colombino.

Torres García, J. (1938) La tradición del Hombre Abstracto (Doctrina Constructiva). Montevideo.

Torres García, J. (1944) Universalismo Constructivo. Editorial Poseidón, Buenos Aires. Segunda edición corregida: 1974, Ediciones de la Regla de Oro, Montevideo.

Torres García, J. (1947) Lo aparente y lo concreto. Publicación de la Asociación de Arte Cosntructivo, Montevideo.

Torres García, J. (1965) La recuperación del Objeto. Colección de Clásicos uruguayos volumen 75 y 76, Biblioteca Artigas, Montevideo.

Van Gennep, A. (1978) Os ritos de passagem, Coleçao Antropologia, No 11, Editora Vozes, Petrópolis, Brasil.

Published
2017-12-31
How to Cite
Montealegre Alegría, N. (2017). Elsa Andrada in Universal Art: anthropological approach to gender relations and the artefactual logic in the Taller Torres García. Religación, 2(8), 29-41. Retrieved from https://revista.religacion.com/index.php/religacion/article/view/109