The field and the end of the century Mexican comic strip

Keywords: Comic field, sociology, comic strip, industry, counterculture

Abstract

In this article, the cultural and comic book dynamics in Mexico in the eighties and nineties were examined, taking up the category of field, from Pierre Bourdieu's theory of domination. An analogy of the field of comics with that of soccer was made, in order to describe and analyze the complexity of the sociocultural movements involved in the struggles for symbolic and economic capital.

This qualitative-interpretative work, based on the analysis of primary and secondary documentation, arouses from the argument that in Mexico, while the industrial comics were in decline, the author comics were flourishing. This argument is based on the fact that, while companies such as Editorial Vid, Novaro and Novedades were governed by business strategies such as reissuing national material and importation of foreign comics; the author's comic was emerging, inspired by the European and North American comic. It was found that, in the decades of study, the cultural panorama was modified by the implantation of the neoliberal model, which introduced multiple cultural products, that, therefore, transformed Mexican cultural consumption and gave industrial comics a competition which it could not win. As a conclusion, it is proposed that, despite the fact that the industrial comics fell into decline due to lack of adaptation strategies, the same factors allowed the creators of the author's comic to enrich themselves with new influences, that led them to generate adult, critical works linked to their environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sarahi Isuki Castelli Olvera, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

PhD. in Social Sciences, emphasis on History. Line of research: visual culture in contemporary graphics, so his research is oriented to the topics of visual culture, contemporary art, Japanese comics, and Mexican comics. Candidate to the Mexican National System of Researchers.

References

Aboites, L. (2010). El último tramo 1929-2000. En, Escalante, P., Garcia, B., Jauregui, L., Zoraida, L., & Speckman, E. Nueva historia mínima de México, (pp. 362-302) El Colegio de México.

Analco, A. (2007). Cuerpos en papel: la representación del cuerpo juvenil en el fanzine. Fuentes Humanísticas, 19(34), 73-87. http://fuenteshumanisticas.azc.uam.mx/index.php/rfh/article/view/308

Aurrecoechea, J., & Bartra, A. (1988). Puros cuentos. La historia de la historieta en México, México, CONACULTA-Grijalbo.

Barrero, M. (2004a). Los precursores de Conan. Tebeosfera. https://n9.cl/kfnw

Barrero, M. (2004b). Editorial Novaro. Tebeosfera: https://n9.cl/mn7qi

Bartra, A. (2001a). Debut, beneficio y despedida de una narrativa tumultuaria (3). Globos globales: 1980-2000 Revista Latinoamericana de Estudios sobre la historieta, 1(4). http://rlesh.mogno.com

Bartra, A. (2001b). Fin de fiesta. Gloria y declive de la historieta tumultuaria. Revista Latinoamericana de Estudios sobre la historieta, 1(3). http://rlesh.mogno.com/03/03_bartra.html

Bartra, A. (2002). Piel de papel. Los Pepines en las educación sentimental del mexicano. En E, Acevedo, Hacia Otra Historia del arte en México, la fabricación del arte nacional a debate (1920-1950), (pp. 127-157). Conaculta.

Batra, A. [Anden Calacas] (2014, octubre 18). Moneros y monitos 15 Del Verbo al mono. [Video] YouTube https://www.youtube.com/watch?v=VFJAEOAFm1k

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto, elementos para una sociología de la cultura. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1979). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.

Bourdieu, P. (1989). Espacio social y génesis de las clases. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, III(7), 27-55.

Bourdieu, P. (2000). Las cosas dichas. Gedisa.

Bourdieu, P., and Wacqant, L. (2005) Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. Siglo XXI.

Camacho Morfín, T. (2013). Las historietas del Buen Tono (1904-1922).UNAM-UAEH.

Camacho Morfín, T. (2014). Dibujar historietas. Una enseñanza fuera de la Academia. En A, De los Reyes, La enseñanza del dibujo en México, (pp. 335-358). Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Castelli Olvera, S. I. (2017). La introducción del manga en México. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo]

Chávez, D. (2008). Cuando el Estado habla en cómic: historieta e historiografía en México. Quaderns de folología estudis de comunicació (3), 51-76. https://n9.cl/96raf

Covo, J. (2002). La Jornada de México y sus territorios. En J. M. De las Voces, Prensa, impresos y territorios en el mundo hispánico contemporáneo (pp. 17-30). Pilar.

Cruz García, R. I. (2010). El taller del perro. Por una historieta de autor en México. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]

Cruz Pérez, S. (2010). Una historietista de finales de siglo XX: La obra de José Quintero. [Tesis de grado, Universidad Nacional Autónoma de México]

Dorfman, A., & Mattelart, A. (1972). Para leer al pato Donald. Siglo XXI.

Enciclopedia de México. (2008). Planeta.

Fernández, B. (2007). Opina Bef por desaparición del cómic mexicano. Cómic mexicano: https://n9.cl/o49pi

Foucault, M. (1980). Microfísica del poder. Edissa.

Gantús, L. (2014). La increíble y triste historia de la cándida historieta y la industria desalmada. Gantús Producciones.

García, L. [Anden Calacas] (2014, Octubre 18). Moneros y monitos 18 A cien años de Yellow Kid. [Video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Y74Vk1LGcAU

Gómez, A. S. (2019). El "Melodrama prostibulario" representado en un historieta mexicana, como expresión del discurso patriarcal. En J.C Suárez, S. Marín & P. Panarese, Comunicación, género y educación. Representaciones y (de)construcciones, (pp. 45-58). Dykinson.

González, C. (2014). Mujeres, Monstruos Y Asesinos Seriales. La Historieta Gótica en La Pluma De Cecila Pego. Tonos Digital, 26, 1-20. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/39152

Hernández, L. N., & Rubinstein, I. F. (2020). The power of butterflies: The legacy of the Mirabal Sisters in an exhibition by the mexican cartoonist Cintia Bolio. Feminist Encounters. Ajournal of critial studies in culture and politics, 4(1), 1-14. https://doi.org/10.20897/femenc/7907

Hernández, L.N., & Rubinstein, I. F. (2018). El sistema nacional anticorrupción mexicano en El libro Vaquero. Deficiencia estructural y solapamiento de responsabilidades. CuCo, Cuadernos de Cómic, 11, 30-51. http://cuadernosdecomic.com/docs/revista11/03%20El%20Sistema%20Nacional.pdf

Herner, I. (1979). Mitos y monitos historietas y fotonovelas en México. Nueva Imagen.

Hinds, H. & Tatum, C. (2000). No sólo para niños. La historieta mexicana en los años sesenta y setenta. Instituto cultural de Aguascalientes.

Martínez Rentería, C. (2003). La historieta con inteligencia se extingue. Generación, 51.

Neria, L., & Aspinwall , M. (2016). Popular Comics and Authoritarian Injustice Frames in Mexico. Latin American Research Review, 51(1), 22–42. https://doi.org/10.1353/lar.2016.0007

“¿Quiénes somos?”. (2013, julio). Comisión Calificadora de Publicaciones y Revistas Ilustradas. https://n9.cl/r0o83

Rionda, J. I. (2007, septiembre). Fordismo y modernización en la economía mexicana. La organización social del trabajo y la producción en México en los siglos XIX y XX: https://n9.cl/gcmil

Ruiz Bañuls, M., Rovira-Collado, J., & Baile López, E. (2020). Aproximaciones al mito de Quetzalcóatl a través del cómic: Una lectura didáctica. Mitologías hoy. Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos, 21, 319-333. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.641

Serrano, T. & Trejo, R. (2001). La vida es una historieta. El papel de cómic en la vida cotidiana de jóvenes universitarios de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Lito-Graph.

Swanson, R. (2017). The Mexican nationalist discourse in the Víctor Fox comic Lonely Eagle. Studies in Latin American Popular Culture, 35, 79-103. https://doi.org/10.7560/SLAPC3505

Timothy, A., Jan, B. & Jr. Womack, , J. (1985). Historia de México. Crítica.

Toussaint, F. (2013). Evolución de las industrias de la cultura (1980-2010. En D. Crovi, Industrias culturales en México. Reflexiones para actualizar el debate. (pp. 41-60). Universidad Nacional Autónoma de México.

Valderrama, P. (2013). Fanzines de Tijuana. Estampas de un movimiento en los años noventa. Replicante. https://n9.cl/fnr4t.

Villagómez, C. (2010 Diciembre). Edgar Clément, una vida dentro del cómic. Revista Interior Gráfico de la División de Arquitectura, Arte y Diseño de la Universidad de Guanajuato. https://n9.cl/a2ij

Zalpa, G. (2005). El mundo imaginario de la historieta. Universidad Autónoma de Aguascalientes. El Colegio de México.

Zubieta, A. M. (2000). Cultura popular y cultura de masas. Paidós.

Published
2020-09-30
How to Cite
Castelli Olvera, S. I. (2020). The field and the end of the century Mexican comic strip. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(25), 42-56. https://doi.org/10.46652/rgn.v5i25.665