The Cinema of Lucrecia Martel as critic image. The experience of Desire beyond the Class, Gender and Race

  • Guido Fernández Parmo Universidad de Morón - Argentina
Keywords: hegemonic image, critic image, Lucrecia Martel, Gender, Race, Class

Abstract

 

The world where we live, defined by the class, gender and race variables, reproduces itself thanks to the production of a hegemonic image that reinforces these classifications. Cinema contributes to the production of these classification by means of what we call the «hegemonic image». There is, however, another kind of image that we call «critic» that breaks with the dominant representation by showing something that exceeds the class, gender and race classifications. We think that Lucrecia Martel’s cinema represents this kind of «critic image». Her cinema seeks to make sensible that reality that falls out from de dominant representation and, in this sense, is a critic of how the world is organized by the classist, patriarchal and racial point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Guido Fernández Parmo, Universidad de Morón - Argentina

Doctorando por la Universidad de Morón, Argentina. Profesor a cargo de Filosofía Contemporánea en la Universidad de Morón.

References

BARTHES, Roland. (2005) La preparación de la novela. Ciudad de México. Siglo Veintuno

BONITZER, Pascal. (1995) Décadrages. Peinture et cinéma. Paris. Éditiones de l’Étoile

CASALE, Marta Noemí Rosa. (2012) Lucrecia Martel: la realidad cuestionada. La presencia de lo siniestro como elemento desestabilizador (ponencia en III Congreso Internacional de la Asociación de Estudios de Cine y Audiovisual). Recuperado de https://www.academia.edu/2162999/Lucrecia_Martel_la_realidad_cuestionada._La_presencia_de_lo_siniestro_como_elemento_desestabilizador?auto=download; última consulta 10/15/2017

DELEUZE, Gilles. (1968) Différence et Répétition. Paris. PUF

DELEUZE, Gilles.-Guattari, Félix. (1995) El Anti-Edipo. Barcelona. Paidos

________________ . (1997) ¿Qué es la filosofía? Barcelona. Anagrama

FORCINITO, Ana. (2006). Mirada cinemática y género sexual: mímica, erotismo y ambigüedad en Lucrecia Martel. Chasqui, 35,109-130

FRANÇOIS, Cécil. (2009). El cine de Lucrecia Martel. Una estética de la opacidad. Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://www.ucm.es/info/especulo/numero43/lucmarte.html Última consulta: 10/11/2017

JUBIS, Oscar. (2017) The films of Lucrecia Martel. The Salta Trilogy. Middletown. Verlag Dr. Müller

PAGE, L. (2007) Espacio privado y significación política en el cine de Lucrecia Martel. En Rangil, Viviana. El cine argentino de hoy: entre el arte y la política. Buenos Aires. Biblos, 157-168.

QUIJANO, Aníbal (comp.) (2000) Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Lander, Edgardo. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires. CLACSO.

UHLMANN, Anthony. (2008) Samuel Beckett and the philosophical image. New York. Cambridge University Press

Published
2017-12-31
How to Cite
Fernández Parmo, G. (2017). The Cinema of Lucrecia Martel as critic image. The experience of Desire beyond the Class, Gender and Race. Religación, 2(8), 15-27. Retrieved from https://revista.religacion.com/index.php/religacion/article/view/108