Affective distancing. Scenes and scenarios of contemporary art

  • Arturo Díaz Sandoval Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura | Ciudad de México | México
Keywords: Affective Turn; rebellious scene; distancing.

Abstract

The purpose of this article is to raise the problem of the Aristotelian drama, whose tradition has extended to the phenomenon of political representation and its consequent dominance over affections. On the contrary, the theater that appeals to the communitas tradition requires the exercise of affective distancing with the purpose of promoting critical participation between the spectators and the actor. Two scenic practices are exposed to show this distinction and the reflection is placed in the recent political context, with which the negative consequences of the representation mechanisms and their affective manipulation of capitalist modernity in the Latin American territory are shown. On the one hand, a criticism of the staging of the play Tártaro, present body requiem for the boy who learned to kill, by the young Mexican author Sergio López Vigueras, is exposed as representative of that theater rooted in its hegemonic tradition, which, according to Brecht, although it is circumscribed within a valid social phenomenon in a bygone era, however, today it becomes an obstacle to the social function of the representative arts, that have taken over the use and abuse of the affectivity of the public. In another sense, as a way to show the urgency of affective distancing, the stage piece Pandemonium, the truce of chaos, by the young artist Michelle Solano, who strengthens her work as representative of people who have ruins as cultural baggage, addressed of a State subjected to the laws of drug trafficking and systemic violence, and to whom a compassionate poetic duel is offered, with which it is possible to compose a concert in the political manner of the protest song composer, Judith Reyes from Tamaulipas, in an effort to make the stage a space where a message is delivered and collect the feelings and problems of the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Arturo Díaz Sandoval, Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura | Ciudad de México | México

Doctor en Cartografías del Arte Contemporáneo, maestro en investigación en danza por el Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura (INBAL) y licenciado en Literatura Dramática y Teatro por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Imparte la maestría en investigación teatral, el doctorado en artes y las licenciaturas en actuación y escenografía. 

References

Angenot, M. (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Siglo XXI.

Aristegui Noticias. (2023). Noticias del 22 de febrero de 2023 [Video].

Brecht, B. (2004). Escritos sobre teatro. Alba.

Campo, A. (2004). Teatralidades de la memoria. Rituales de reconciliación en el Chile de la transición. Mosquito comunicaciones.

Carnevali, D. (2017). Forma dramática y representación del mundo en el teatro europeo contemporáneo. Paso de Gato / Institut del Teatre de la Diputación de Barcelona.

Dupont, F. (2017). Aristóteles ou o vampiro do teatro ocidental. Cultura e Barbárie.

Echeverría, B. (2011). Crítica de la modernidad capitalista. Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia / OXFAM.

Gabriel, M. (2016). Por qué no existe el mundo. Océano.

García, L.I. (2011). Políticas de la memoria y de la imagen. Ensayos sobre una actualidad político-cultural. Universidad de Chile.

Grave Tirado, C. (2017). Nietzsche: drama y filosofía. Valenciana, 19, 255-227.

Grave Tirado, C. (2018). Nietzsche. Crítica de la voluntad de verdad. Facultad de Filosofía y Letras, UNAM, Dirección General de Asuntos del Personal Académico, Ediciones Monosílabo.

Guillén, B. (2022, 20 de octubre). Las fosas clandestinas más grandes de América Latina llegan a La Haya. El País. https://acortar.link/lQqqOR

Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Anthropos / Universidad de la Concepción.

Han, B. (2022). Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Taurus / Penguin Random House.

Lara, A. (2013). El giro afectivo. Athenea digital, 13(3), 101-119.

Levi, P. (2000). Los hundidos y los salvados. Personalia.

Lowe, D.M. (1986). Historia de la percepción burguesa. Fondo de Cultura Económica.

Mies, M. (2019). Patriarcado y acumulación a escala mundial. Traficante de sueños.

Reyes, J. (2021). La posición política de Judith Reyes. Alas para un canto libre. Tributo a Judith Reyes [Album]. Ediciones Pentagrama.

Ricoeur, P. (2008). Ideología y utopía. Gedisa.

Rivas, L. E. P. (2020). Las malas palabras de la pedagogía de lo cotidiano. Publicar al Sur.

Solana, M. (2017). Relatos sobre el surgimiento del giro afectivo y el nuevo materialismo: ¿está agotado el giro lingüístico? Cuadernos de filosofía, 69, 87-103.

UNAM. (2021). La necesidad de una pausa. Ensayos sobre el estado actual de las artes escénicas y la música en México. Cultura UNAM.

Published
2023-12-28
How to Cite
Díaz Sandoval, A. (2023). Affective distancing. Scenes and scenarios of contemporary art. Religación, 8(38), e2301148. https://doi.org/10.46652/rgn.v8i38.1148