Importance of entertainment through ICT to strengthen learning in Entrepreneurship and Management, Mathematics and English at BGU

Keywords: Leisure activities; TIC; education; teaching-learning; Molleturo.

Abstract

In this research, a study was carried out about the playful through ICT to strengthen the learning of the subjects of Entrepreneurship and Management, Mathematics and English of the Unified General Baccalaureate of the “Molleturo” Educational Unit. The objective of this research was to analyze the importance of entertainment through ICT to facilitate the teaching-learning process. For which, a qualitative methodology was implemented, through a bibliographic review of the literature about the ludic and the importance of ICT in the educational process. In relation to the results, it was possible to show that the use of leisure activities based on ICT is important. This allows high school students to acquire the necessary knowledge for the correct use of virtual platforms, showing interactive classes with significant learning in these three subjects of knowledge. Reason for which, it was established as a conclusion that the playful through TIC is a fundamental element for the teaching-learning process since it stimulates and deepens teaching. because, in a scientific and technical society, digital resources have a greater acceptance by students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Senaida Muevecela, Universidad Católica de Cuenca - Ecuador

Ingeniera en Marketing. Especialista en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico. Docente de Emprendimiento y Gestión, Educación Cultural y Artística, Participación Estudiantil.Universidad Católica de Cuenca Sede San Pablo La Troncal. Ingeniera en Marketing, Especialista en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico. Docente de Emprendimiento y Gestión, Educación Cultural y Artística.

Jackeline Quichimbo, Universidad Católica de Cuenca - Ecuador

Licenciada en Ciencias de la Educación Mención en Idioma Inglés. Docente de Inglés

Johana Guanoluisa, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador

 Ingeniera Electrónica e Instrumentación. Expositora redes neuronales en el aprendizaje de lenguaje de señas. Redes neuronales en el lenguaje de señas ecuatorianas para estudiantes. Docente de matemáticas y física.

References

Aldana, E., Tafur-Castillo, J., Gil, V., y Mejía, C. (2019). Práctica pedagógica de emprendimiento en docentes de educación superior en Institución Educativa Universitaria de Barranquilla. Sociedad Venezolana de Farmacología Clínica y Terapéutica,38(2),9-18. https://www.redalyc.org/journal/559/55964524002/html/

Andrade, J., y Campo-Redondo, M. (2008). Tecnologías de información: inclusión en la educación basada en lo digital. Revista mexicana de investigación educativa, 13(36), 223-248. https://cutt.ly/aZVnwcf

Arteaga, C. (2012). Uso de las TIC para el aprendizaje del inglés en la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Apertura, Universidad Autónoma de Aguascalientes, 3(2) https://cutt.ly/3ZVnuTm

Asanza, M., Alvarado, P., y Haro, P. (2015). El Aprendizaje de Inglés Mediante los Tics, Revista Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/04/aprendizaje-tics.html

Barcos, F. (08 de febrero de 2017). El uso de las TIC en la enseñanza del inglés. Universidad Cooperativa de Colombia. https://cutt.ly/HZVnOOh

Buxarrais, M., y Ovide, E. (2011). El impacto de las nuevas tecnologías en la educación en valores del siglo XXI. Sinéctica, (37), 1-14. https://cutt.ly/BZVn2iO

Cacheiro, M. (2011). RECURSOS EDUCATIVOS TIC DE INFORMACIÓN, COLABORACIÓN Y APRENDIZAJE. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 39, 68-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007

Castro, S., Guzmán, B., y Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23), pp. 213-234. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311

Cedillo, T. (2006). La enseñanza de las matemáticas en la escuela secundaria. Los sistemas algebraicos computarizados. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 129-153. https://www.redalyc.org/pdf/140/14002807.pdf

Colectivo Educación Infantil y TIC. (2014). Recursos educativos digitales para la educación infantil (REDEI) Zona Próxima, 20, 1-21 https://www.redalyc.org/pdf/853/85331022002.pdf

Contreras, G., y Venturo, R. (2017). EL JUEGO COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA EL APRENDIZAJE DEL PATRIMONIO CULTURAL. Qhapaq Ñan – Sede Nacional. https://cutt.ly/sZVmLI5

Chávez, M., Salto, M., y Saltos C. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771 https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/707/787

Educación 3.0. (2020). Gamificación para la clase de inglés en todos los niveles. https://cutt.ly/PZVQb7n

Escontrela, M., y Stojanovic, L. (2004). La integración de las TIC en la educación: Apuntes para un modelo pedagógico pertinente. Revista de Pedagogía, 25(74), 481-502. https://cutt.ly/DZVQCg7

Farias, D., y Rojas, F. (2010). Estrategias lúdicas para la enseñanza de la matemática en estudiantes que inician estudios superiores. Paradígma, 31(2), 53-64. https://cutt.ly/wZVQ4d2

Gallardo, E. (2017). Metodología de la Investigación: manual autoformativo interactivo. [Repositorio Institucional] Universidad Continental. https://cutt.ly/jZVWih3

García, A., y González, L. (2006). Uso Pedagógico de Materiales y Recursos Educativos de las TICS: sus ventajas en el aula. [Archivo PDF] Universidad de Salamanca. https://cutt.ly/ZZVREyM

Huizinga, J. (2000). Homo Ludens. Alianza Editorial. https://cutt.ly/AZVR0Az

León, G. y Tapia, E. (2013). Educación con TICS para la Sociedad del Conocimiento. Revista Digital Universitaria, 14(1), 1-12. http://www.revista.unam.mx/vol.14/num2/art16/art16.pdf

López de la Madrid, M. (2007). Uso de las TIC en la educación superior de México. Un estudio de caso. Apertura, 7(7), 63-81 https://www.redalyc.org/pdf/688/68800706.pdf

Marquínez, V. (2017). DISEÑO DE UNA ESTRATEGIA DE APRENDIZAJE LÚDICA PARA LA ENSEÑANZA DE EMPRENDIMIENTO DE LOS ALUMNOS DE SEGUNDO BACHILLERATO DEL COLEGIO PARTICULAR CENTRAL. [Tesis de maestría, Universidad Regional Autónoma De Los Andes “UNIANDES”]. https://cutt.ly/4ZVTYWH

Melo, M., y Hernández, R. (2014). El juego y sus posibilidades en la enseñanza de las ciencias naturales. Innovación educativa (México, DF), 14(66), 41-63. https://cutt.ly/9ZVTC9B

Mendoza, Y., y Mamani, J. (2012). ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA–APRENDIZAJE DE LOS DOCENTES DE LA FACULTAD DE CIENCIAS SOCIALES DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL ALTIPLANO – PUNO 2012. COMUNI@CCION: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 3(1), 58-67. https://www.redalyc.org/pdf/4498/449845035006.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los niveles de Educación Obligatoria: Nivel Bachillerato. [Ecuador]. https://cutt.ly/XZVT7xP

Monje, C. (2011). Metodología de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa. Universidad SurColombiana. https://cutt.ly/jZVYpAa

Mora, C. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. https://cutt.ly/BZVYcOw

Organización de las Naciones Unidas Para la Educación, Ciencia y la Cultura. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223251

Pamplona, J., Cuesta, J.C., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2

Pérez, I. (2017). Creación de Recursos Educativos Digitales: Reflexiones sobre Innovación Educativa con TIC. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(2), 243- 268 https://www.redalyc.org/pdf/3171/317151451004.pdf

Quezada, C. (2011). LA POPULARIDAD DEL INGLÉS EN EL SIGLO XXI. Tlatemoani: revista académica de investigación, (5). https://cutt.ly/aZVUC3T

Ruiz, D. (2019). Quizizz en el aula: evaluar jugando. INTEF. https://intef.es/observatorio_tecno/quizizz/

Serrada, M. (2007). Integración de actividades lúdicas en la atención educativa del niño hospitalizado. Educere, 11(39), 639-646. https://cutt.ly/vZVIhAH

Simón, J. (2013). Sistematizando experiencias sobre educación en emprendimiento en escuelas de nivel primaria. Revista mexicana de investigación educativa, 18(56), 159-190. https://cutt.ly/aZVIc4p

Terán, M., Pachano, L. y Quintero, R. (2005). Estrategias para la enseñanza y aprendizaje de la matemática de sexto grado de la educación básica. Educere, 9(30), 443-444. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102005000300024

Torres, M. (2002). El juego: una estrategia importante. Educere, 6(19), 289-296. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601907.pdf

Published
2022-08-10
How to Cite
Muevecela, S., Quichimbo, J., & Guanoluisa, J. (2022). Importance of entertainment through ICT to strengthen learning in Entrepreneurship and Management, Mathematics and English at BGU. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 7(33), e210929. https://doi.org/10.46652/rgn.v7i33.929