Importance of entertainment through ICT to strengthen learning in Entrepreneurship and Management, Mathematics and English at BGU
Abstract
In this research, a study was carried out about the playful through ICT to strengthen the learning of the subjects of Entrepreneurship and Management, Mathematics and English of the Unified General Baccalaureate of the “Molleturo” Educational Unit. The objective of this research was to analyze the importance of entertainment through ICT to facilitate the teaching-learning process. For which, a qualitative methodology was implemented, through a bibliographic review of the literature about the ludic and the importance of ICT in the educational process. In relation to the results, it was possible to show that the use of leisure activities based on ICT is important. This allows high school students to acquire the necessary knowledge for the correct use of virtual platforms, showing interactive classes with significant learning in these three subjects of knowledge. Reason for which, it was established as a conclusion that the playful through TIC is a fundamental element for the teaching-learning process since it stimulates and deepens teaching. because, in a scientific and technical society, digital resources have a greater acceptance by students.
Downloads
Metrics
References
Aldana, E., Tafur-Castillo, J., Gil, V., y Mejía, C. (2019). Práctica pedagógica de emprendimiento en docentes de educación superior en Institución Educativa Universitaria de Barranquilla. Sociedad Venezolana de Farmacología Clínica y Terapéutica,38(2),9-18. https://www.redalyc.org/journal/559/55964524002/html/
Andrade, J., y Campo-Redondo, M. (2008). Tecnologías de información: inclusión en la educación basada en lo digital. Revista mexicana de investigación educativa, 13(36), 223-248. https://cutt.ly/aZVnwcf
Arteaga, C. (2012). Uso de las TIC para el aprendizaje del inglés en la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Apertura, Universidad Autónoma de Aguascalientes, 3(2) https://cutt.ly/3ZVnuTm
Asanza, M., Alvarado, P., y Haro, P. (2015). El Aprendizaje de Inglés Mediante los Tics, Revista Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/04/aprendizaje-tics.html
Barcos, F. (08 de febrero de 2017). El uso de las TIC en la enseñanza del inglés. Universidad Cooperativa de Colombia. https://cutt.ly/HZVnOOh
Buxarrais, M., y Ovide, E. (2011). El impacto de las nuevas tecnologías en la educación en valores del siglo XXI. Sinéctica, (37), 1-14. https://cutt.ly/BZVn2iO
Cacheiro, M. (2011). RECURSOS EDUCATIVOS TIC DE INFORMACIÓN, COLABORACIÓN Y APRENDIZAJE. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 39, 68-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007
Castro, S., Guzmán, B., y Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23), pp. 213-234. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311
Cedillo, T. (2006). La enseñanza de las matemáticas en la escuela secundaria. Los sistemas algebraicos computarizados. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 129-153. https://www.redalyc.org/pdf/140/14002807.pdf
Colectivo Educación Infantil y TIC. (2014). Recursos educativos digitales para la educación infantil (REDEI) Zona Próxima, 20, 1-21 https://www.redalyc.org/pdf/853/85331022002.pdf
Contreras, G., y Venturo, R. (2017). EL JUEGO COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA EL APRENDIZAJE DEL PATRIMONIO CULTURAL. Qhapaq Ñan – Sede Nacional. https://cutt.ly/sZVmLI5
Chávez, M., Salto, M., y Saltos C. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771 https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/707/787
Educación 3.0. (2020). Gamificación para la clase de inglés en todos los niveles. https://cutt.ly/PZVQb7n
Escontrela, M., y Stojanovic, L. (2004). La integración de las TIC en la educación: Apuntes para un modelo pedagógico pertinente. Revista de Pedagogía, 25(74), 481-502. https://cutt.ly/DZVQCg7
Farias, D., y Rojas, F. (2010). Estrategias lúdicas para la enseñanza de la matemática en estudiantes que inician estudios superiores. Paradígma, 31(2), 53-64. https://cutt.ly/wZVQ4d2
Gallardo, E. (2017). Metodología de la Investigación: manual autoformativo interactivo. [Repositorio Institucional] Universidad Continental. https://cutt.ly/jZVWih3
García, A., y González, L. (2006). Uso Pedagógico de Materiales y Recursos Educativos de las TICS: sus ventajas en el aula. [Archivo PDF] Universidad de Salamanca. https://cutt.ly/ZZVREyM
Huizinga, J. (2000). Homo Ludens. Alianza Editorial. https://cutt.ly/AZVR0Az
León, G. y Tapia, E. (2013). Educación con TICS para la Sociedad del Conocimiento. Revista Digital Universitaria, 14(1), 1-12. http://www.revista.unam.mx/vol.14/num2/art16/art16.pdf
López de la Madrid, M. (2007). Uso de las TIC en la educación superior de México. Un estudio de caso. Apertura, 7(7), 63-81 https://www.redalyc.org/pdf/688/68800706.pdf
Marquínez, V. (2017). DISEÑO DE UNA ESTRATEGIA DE APRENDIZAJE LÚDICA PARA LA ENSEÑANZA DE EMPRENDIMIENTO DE LOS ALUMNOS DE SEGUNDO BACHILLERATO DEL COLEGIO PARTICULAR CENTRAL. [Tesis de maestría, Universidad Regional Autónoma De Los Andes “UNIANDES”]. https://cutt.ly/4ZVTYWH
Melo, M., y Hernández, R. (2014). El juego y sus posibilidades en la enseñanza de las ciencias naturales. Innovación educativa (México, DF), 14(66), 41-63. https://cutt.ly/9ZVTC9B
Mendoza, Y., y Mamani, J. (2012). ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA–APRENDIZAJE DE LOS DOCENTES DE LA FACULTAD DE CIENCIAS SOCIALES DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL ALTIPLANO – PUNO 2012. COMUNI@CCION: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 3(1), 58-67. https://www.redalyc.org/pdf/4498/449845035006.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los niveles de Educación Obligatoria: Nivel Bachillerato. [Ecuador]. https://cutt.ly/XZVT7xP
Monje, C. (2011). Metodología de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa. Universidad SurColombiana. https://cutt.ly/jZVYpAa
Mora, C. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. https://cutt.ly/BZVYcOw
Organización de las Naciones Unidas Para la Educación, Ciencia y la Cultura. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223251
Pamplona, J., Cuesta, J.C., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2
Pérez, I. (2017). Creación de Recursos Educativos Digitales: Reflexiones sobre Innovación Educativa con TIC. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(2), 243- 268 https://www.redalyc.org/pdf/3171/317151451004.pdf
Quezada, C. (2011). LA POPULARIDAD DEL INGLÉS EN EL SIGLO XXI. Tlatemoani: revista académica de investigación, (5). https://cutt.ly/aZVUC3T
Ruiz, D. (2019). Quizizz en el aula: evaluar jugando. INTEF. https://intef.es/observatorio_tecno/quizizz/
Serrada, M. (2007). Integración de actividades lúdicas en la atención educativa del niño hospitalizado. Educere, 11(39), 639-646. https://cutt.ly/vZVIhAH
Simón, J. (2013). Sistematizando experiencias sobre educación en emprendimiento en escuelas de nivel primaria. Revista mexicana de investigación educativa, 18(56), 159-190. https://cutt.ly/aZVIc4p
Terán, M., Pachano, L. y Quintero, R. (2005). Estrategias para la enseñanza y aprendizaje de la matemática de sexto grado de la educación básica. Educere, 9(30), 443-444. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102005000300024
Torres, M. (2002). El juego: una estrategia importante. Educere, 6(19), 289-296. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601907.pdf
Copyright (c) 2022 Senaida Muevecela, Jackeline Quichimbo, Johana Guanoluisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.