Adolescents’ performance coinciding with the audiovisual discourse of trap
Abstract
From a qualitative research approach of hermeneutic design, this article reviews a corpus of ten trap video clips (with their respective songs), a musical genre that allegories countercultural values linked to machismo, drug addiction, and crime, to analyze their performative code and determine that this code coincides with performance actions (ethical, aesthetic, ideological and bodily performance behaviors) that a group of adolescents from the city of Barquisimeto (Lara State, Venezuela) claim to have or testify to having seen in other peers during the development of a party where this musical style is heard. The results confirm that the performative code of the videos coincides with the performative actions that they exhibit, through which a social image is configured that corresponds to the aesthetic and cognitive image transmitted by the trap singer and that of the women who surround her.
Downloads
Metrics
References
Adrados, F. (1986). Orígenes de la lírica griega. Coloquio.
Álvarez, G. (2008). Efectos ilocucionario y perlocucionario en la teoría de los actos de habla y en sus posteriores formulaciones. Onomázein, 17, 79-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2924934
Alzuru, P. (1999). Elogio del hombre ordinario: una indagación sobre la noción de sujeto en Michel Maffesoli. Universidad de Los Andes.
Araujo, E. (2021). Sexo sin tabú: un arriesgado rito de iniciación. El Nacional. https://cutt.ly/uVPTMzV
Arcángel. (2017, febrero 19). Arcángel y Bad Bunny–Me acostumbre (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xKKeqlBQ3Js
Austin, J. (1971). Cómo hacer cosas con las palabras. Paidós.
Bad Bunny. (2017, diciembre 1). Bad Bunny – Chambea (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=gpIBmED4oss
Bianciotti, M. C., & Ortecho, M. (2013). La noción de performance y su potencialidad epistemológica en el hacer científico social contemporáneo. Tabula Rasa, 19, 119-137. http://www.revistatabularasa.org/numero-19/06biaciotti-ortecho.pdf
Bravo, N., y Greco, M. E. (2018). La elaboración de identidades mundializadas a través del trap. Marginalidades juveniles, consumismo y experimentación musical. Música e Investigación, 25(26), 45-69. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/92396
Cajamarca, L., & Vásquez, A. (2019). Análisis del género musical trap y su incidencia comunicacional en los adolescentes de 12 a 17 años de edad del norte y sur de Guayaquil. (Tesis de Licenciatura Universidad de Guayaquil). Repositorio Institucional. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/38584
Calonge, S., & Casado, E. (2001). Interacción social comunicativa. Un modelo psicosocial. Universidad Central de Venezuela.
ChosenFew. (2018, mayo 24). Jon, Noriel y Boy Wonder CF–Me tiré a tus amigas (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=O9iQGLw-hyo
Eco, U. (1973). Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Editorial Lumen.
García Gual, C. (1998). Antología de la poesía lírica griega (siglos VII-IV a. C). Alianza Editorial.
Goffman, E. (1959). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu Editores.
FullReggaetonKing. (2017, mayo 15). Bad Bunny – Diles (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fUN2dGKxHFU
Hear This Music. (2016, octubre 1). Arcángel y Bad Bunny–Tú no vive así (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CUYrEiymUMY
Hear This Music. (2016, diciembre 27). Bad Bunny y Bryant Myers – Pa ti (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fUN2dGKxHFU
Hear This Music. (2016, febrero 13). Delaguetto, Ozuna, Arcángel y Anuel – La ocasión (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XngTiXBPmEE
Hear This Music. (2018, junio 15). Yandel, Jon Z, Zion y Noriel – Curiosidad (Video Oficial). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jhx_xBnIftc
Hernández S, R., Fernández C, C., & Baptista L, M. (2010). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.
Iser, W. (1989). La realidad de la ficción. En, R. Warning (Coord.), Estética de la recepción, (pp. 165-196). Visor.
Justin Quiles. (2017, enero 22). Justin Quiles y Bad Bunny – Crecía (Video Oficial. [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ysxfhUG5_VA
Maffesoli, M. (1990). El tiempo de las tribus. Icaria.
Maluma. (2016, octubre 14). Maluma, Noriel, Bryant Miers y Dirty Boy–Cuatro babys. [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OXq-JP8w5H4
Martínez, M. M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Métodos hermenéuticos. Métodos fenomenológicos. Métodos etnográficos. Trillas.
Muñoz, B. (2004). Sociología de la cultura de masas. Estudos e pesquisas em psicología, 1, 5-19. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v4n1/v4n1a02.pdf
Nicolás, S. (2020). Sobre rap, trap y calle: imágenes y fenómenos. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 16, 93-128. https://doi.org/10.7203/KAM.16.16627
Peplo, F. (2014). El concepto de performance según Erving Goffman y Judith Butler. Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. https://core.ac.uk/download/pdf/79472732.pdf
Peralta W., López M. & Rivera H. (2020). Repercusiones psicosociales del género musical trap en estudiantes de segundo año turno matutino del Instituto Nacional Reino de Suecia Estelí, segundo semestre del 2019. (Tesis de Licenciatura). Repositorio Centroamericano SIIDCA-CSUCA. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM13046
Rabossi, E. (2013). Actos de habla. En, M. Dascal (Ed.), Filosofía del lenguaje II. Pragmática, (pp. 53-72). Trotta.
Rey Gayoso R. & Vilares D. (2019). Trap, algo más que música. Estudio sociológico del trap español (Trabajo de fin de grado). Repositorio Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/28477
Ruales, R. &Padilla, K. (2020). Análisis del mensaje de la música trap y su incidencia en los centennials del bachillerato del colegio La Salle, período enero–junio 2019. (Tesis de Licenciatura). Repositorio de la Universidad Nacional de Chimborazo. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/6398
Taylor, D. (2011). Performance, teoría y práctica. En, D. Taylor y M. Fuentes (Ed.), Estudios avanzados de performance, (pp. 7-30). Fondo de cultura económica.
Vallendor, M. (2020). Trap, no lo entenderás. La resignificación del trap en Argentina. (Trabajo final de grado en la Licenciatura de gerenciamiento económico cultural de la Universidad del Salvador- FCEYE, Argentina). https://cutt.ly/iVP939Y
Copyright (c) 2022 Yetzabeth Pérez Anzola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.