Representations of the argentinian State coup of 1976 in four rock songs.
Abstract
This article analyzes how the last State Coup was configurated in Argentina (1976) in four rock argentinian songs of Los Violadores, Los Twist, Serú Girán and Ataque 77. The selection boards four dictatorship dimensions and the objective is to explore all that representations thinking in their production conditions and in all those limits imposed by the social context considerating that always exists hegemony in thinking and telling. Daily life, censorship, economic politics and Malvinas war are the thematic axis that we think like dimensions of the State coup. In this paper, we cross rock, politics, speech and representations to think a possible analytical proposal about how rock music represented this episode.
Downloads
Metrics
References
Angenot, Marc. (2010). El discurso social. Los límites de lo pensable y lo decible. Buenos Aires. Edición Siglo XXI
Avellaneda, Andrés. (1985). Censura, autoritarismo y cultura: Argentina 1960- 1983”. Buenos Aires. Centro Editor de América Latina
Beltrán Fuentes, Alfredo. (1989). La ideología antiautoritaria del rock nacional. Buenos Aires. Centro Editor de América Latina
Favoretto, Mara. (2014). La dictadura argentina y el rock: enemigos íntimos. Resonancias, 34, enero-junio, 69-87.
Feierstein, Daniel. (2012). Memorias y representaciones. Sobre la elaboración del genocidio. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica
Grinberg, Miguel. (2015) Un mar de metales hirvientes. Crónicas de la resistencia musical en tiempos totalitarios (1975-1980). Buenos Aires. Gourmet Musical
Hall, Stuart. (2010). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Colombia. Envión Editores
Olmos, Alejandro. (1995). La deuda externa. Buenos Aires. Editorial de los Argentinos
Rodríguez, Esteban. (2004). Malditos y libertarios: la expresión punk. Trampas. Revista de la Comunicación y la Cultura, 24, Abril, 20-24.