Theatre Spaces, Streets and Screens as Stages of Memory. Trials for Crimes against Humanity and Constellations of Performance in Argentina

  • Mariana Eva Perez Universidad de Buenos Aires – Argentina
Keywords: Collective Memory; Child Survivors; Transitional Justice; Performance; Digital Memories.

Abstract

This article studies four performative interventions which, in different ways, raise awareness and address the development of the trials for crimes against humanity in Argentina: Genocida suelto, by Fuerza Artística de Choque Comunicativo (FACC), Cuarto intermedio, by Félix Bruzzone and Monica Zwaig, and the statements made in court by the writer Raquel Robles, and the singer and composer Malena D’Alessio. Through analyzing a street performance, a theatre performance and two testimonies that concluded with performative assaults on the judicial scene, this paper examines the strategies deployed to involve new audiences in the active search for justice. In particular, it explores the affects that they seek to mobilize and the possibilities of transmitting memories that different types of performance can enable.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mariana Eva Perez, Universidad de Buenos Aires – Argentina

Becaria postdoctoral del Conicet en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (UBA).

References

Auslander, P. (2014). Surrogate Performances: Performance Documentation and the New York Avantgarde, ca. 1964–74. Living Collections Catalogue, 1(1).

Bolte, R. (2012, julio 15-20). Los medios en estado de emergencia. Contra(re)presentaciones estéticas de lo violentamente invisibilizado y de-presentado. [Congreso]. 54º Congreso Internacional de Americanistas. Viena, Austria.

Blejmar, J. (2020). Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad, Teatro XXI, (36), 9-19.

Bullentini, A. (2021, septiembre 9). Megacausa Campo de Mayo, comenzaron los alegatos de la fiscalía. Página/12. https://n9.cl/rx706

Bruzzone, F., y Zwaig. M. (2018). El lado romántico de los juicios. Revista Anfibia. https://n9.cl/c6lcj

Diario Crónica. (2017, octubre 17). Hija de desaparecidos se desnudó en juicio a Etchecolatz. https://n9.cl/h0k69

Feld, C. (2002). Del estrado a la pantalla. Las imágenes del juicio a los excomandantes en Argentina. Siglo XXI de España Editores.

Figari Layus, R. (2017). The reparative effects of human rights trials: lessons from Argentina. Routledge.

Fuentes, M. (2020). Activismos tecnopolíticos: Constelaciones de performance. Eterna Cadencia.

Giglio, J., y Dillon, M. (2020, agosto 2). Raquel Robles ante los jueces: “¿Dónde están mi mamá y mi papá? Estoy en pelotas frente a la Justicia”. Página/12. https://n9.cl/4fxml

Goyochea, A., Grynberg, S.P., y Perez, M.E. (2018). El cuco, los güérfanos, la glotonería de los normales y la elaboración de morcillas. En G. Gatti y K. Mahlke (eds). Sangre y filiación en los relatos del dolor. (pp. 175-196). Editorial Iberoamericana Vervuert

La Retaguardia (2021, diciembre 01). Megacausa Campo de Mayo -día 104- Miércoles 1/12 10:00 hs. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3m4PEaO5s3E&t=8996s

La Retaguardia (2022a, noviembre 29). Juicio Brigadas de Banfield/Quilmes/Lanús -día 89- Martes 29 de noviembre 8:30 horas. [Video]. YouTube. www.youtube.com/watch?v=NbNf9gE4ygw&ab_channel=LaRetaguardia

La Retaguardia (2022b, noviembre 29). Malena D’Alessio cerró su testimonio en juicio rapeando Hijo de desaparecido. [Video]. YouTube. www.youtube.com/watch?v=VJPb-z17rgE&t=2s&ab_channel=LaRetaguardia

Página/12. (2017, octubre 14). Las lolas que horrorizan a Facebook. https://n9.cl/06vc9b

lavacaTV (2016, noviembre 18). #GenocidaSuelto. [Video]. YouTube. www.youtube.com/watch?v=1Sw9Wu-Oyd8&t=362s&ab_channel=lavacaTV

Perez, M. E., y Cobello, D. (en prensa). Poéticas performático-documentales y trabajo postmemorial: reverberaciones de lo personal para una deixis común. Laino, F., Tomay, L. et. al. Arte y Memoria II. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.

Proaño Gómez, L. (2017). Artivismo y potencia política. El colectivo Fuerza Artística de Choque Comunicativo: cuerpos, memoria y espacio urbano. Telondefondo. Revista de teoría y crítica teatral, 13(26), 48-62.

Proaño Gómez, L. (2020). Afectividad, política y conocimiento: resistencia al neoliberalismo desde la escena teatral latinoamericana. Investigación Teatral. Revista de artes escénicas y performatividad, 11(18), 145-171.

Racciatti, E. (2021, junio 5). Microrrelatos, una iniciativa que reactualiza la pregunta por cómo contar el pasado. Télam. www.telam.com.ar/notas/202106/556727-microrrelatos.html

Richardson, M. y Schankweiler, K. (2019). Affective witnessing. In J. Slaby y C. Von Scheve. Affective Societies. Key Concepts (pp. 166-177). Routledge.

Robles, R. (2020, agosto 7). Este cuerpo es mío. Página/12. www.pagina12.com.ar/283168-este-cuerpo-es-mio.

Robles, R. [@RaquelRpasatir] (29 de julio de 2020). Estamos en pelotas frente a la Justicia. Buscando en la tierra con una cucharita de café. [Tweet]. Twitter. twitter.com/RaquelRpasatir/status/1288516338697240576

Rothberg, M. (2019). The Implicated Subject. Beyond Victims and Perpetrators. Stanford University Press.

Sikkink, K. y Walling, C. (2008). La cascada de justicia y el impacto de los juicios de derechos humanos en América Latina. Cuadernos del CLAEH, 96-97, 15-40.

Taylor, D. (2011). “Usted está aquí”: El ADN del performance. En D. Taylor y M. Fuentes. Estudios avanzados de performance. (pp. 401-430). Fondo de Cultura Económica.

Tordini, X. (2020, enero 23). Volver irreconocibles. Revista Crisis. https://revistacrisis.com.ar/notas/volver-irreconocibles

Van Dijck, J. (2019). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Siglo Veintiuno.

Vázquez Lareu, C. (2021). Los juicios: obstáculos, avances y horizontes en pandemia. [Congreso] XIV Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Vega Moreno, G. (2016, noviembre 13). Escrache al genocida Santiago Omar Rivero #GenocidaSuelto. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MDzqvim261g

Published
2023-03-29
How to Cite
Perez, M. E. (2023). Theatre Spaces, Streets and Screens as Stages of Memory. Trials for Crimes against Humanity and Constellations of Performance in Argentina. Religación, 8(35), e2301030. https://doi.org/10.46652/rgn.v8i35.1030