Reflections about the puerto rican trap and the sexist discourses

Keywords: Trap; Urban music; Sexism; Patriarchy; Capitalism.

Abstract

In this article, the presence of sexist discourses in one hundred trap songs performed by Puerto Rican referents is analyzed, through the method of hermeneutics and a feminist approach. The purpose of this study refers to the problematization of sexism as a legitimate and reproduced domination matrix within this musical genre. In this case, the discourses promoted by the artists are addressed, without delving into the implications raised in the people who consume this music. As part of the information analysis, the Atlas.ti 8 software was used. It concludes by pointing out the presence of sexist discourse as an intrinsic element in Puerto Rican trap lyrics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Keylor Robles Murillo, Universidad de Costa Rica - Costa Rica

Máster en Derechos Humanos y Democratización en América Latina y el Caribe, Universidad Nacional de Martín, UNSAM-Argentina. Docente de la Corporación de Estudios Avanzados en Trabajo Social, CEATSO, Chile.

References

Allen, A. (1999). El poder dentro de la teoría feminista. Westview Press.

Bayo, R. (2018). Violencia contra las mujeres-violencia contra la mujer. Intercambios, papeles de psicoanàlisis, 40, p. 25-36, https://raco.cat/index.php/Intercanvis/article/view/352045.

Boundi, F. (2018). Valor y dinero en Marx. Revista de Economía Institucional, 20(38), 97-127. http://www.scielo.org.co/pdf/rei/v20n38/0124-5996-rei-20-38-00097.pdf

Cajamarca, L. y Vásquez, A. (2019). Análisis del género musical trap y su incidencia comunicacional en los adolescentes de 12 a 17 años de edad del norte y sur de Guayaquil. [Tesis de grado, Universidad de Guayaquil] http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/38584

Castañeda, E. (2018). Letra del género musical trap en español y su influencia en la conducta de los jóvenes venezolanos. [Tesis de grado, Universidad Central de Venezuela]

Ceballos, M. y Cremades, R. (2015). Música popular urbana como alternativa al uso de la música culta en secundaria. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade, 1(1), 145-162. https://cutt.ly/HAzup2i

Cortazzo, I. y Schettini, P. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. Editorial Universidad La Plata.

Diz, T. (2012). Imaginación falogocéntrica y feminista, diferencia sexual y escritura en Roberto Arlt, Alfonsina Storni, Enrique González Tuñón, Roberto Mariani, Nicolás Olivari, Salvadora Medina Onrubia y María Luisa Carnelli. [Tesis doctoral, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Buenos Aires]

Facio, A. (2005). Feminismo, género y patriarcado. Academia. Revista sobre la enseñanza del Derecho, 3(6), 259-294. https://cutt.ly/DAzujtj

Falcó, R. (2003). La arqueología del género: Espacios de mujeres, mujeres con espacio. Universidad de Alicante.

Federici, S. (2010). El Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Traficante de Sueños.

Ferrer, V. y Bosch, E. (2000). Violencia de género y misoginia: reflexiones psicosociales sobre un posible factor explicativo. Papeles del Psicólogo., 75(2), 13-19. https://www.redalyc.org/pdf/778/77807503.pdf

Fullana, M. (2018, 20 de marzo). Trap: juicio al fenómeno del momento. El Nuevo Día. https://cutt.ly/tAzuxvk

Gallo, H. (1999). El tabú de la virginidad. Afecto Societatis, 19(5), 1-13. https://revistas.udea.edu.co/index.php/affectiosocietatis/article/view/5395

Gómora, S. (2007). La relevancia de la crítica del feminismo a la teoría de la justicia. Revista del Posgrado en Derecho de la UNAM, 3(5), 275-287. http://historico.juridicas.unam.mx/publica/librev/rev/posder/cont/5/cnt/cnt14.pdf

González, Y. (2018). La violencia estética en el cuerpo femenino como expresión de la identidad de las mujeres: Un estudio desde las representaciones sociales construidas por un grupo de mujeres madres del cantón de Palmares, durante el año 2017-2018. [Tesis de grado, Universidad de Costa Rica]

Guerrero, Y. (2013). Micromachismos: Sistematización de la experiencia que tienen cuatro adolescentes mujeres que cursan quinto año de educación general diversificada en el Colegio Técnico Profesional de Pococí, con respecto a las relaciones afectivas establecidas en los últimos dos años. [Tesis de grado, Universidad de Costa Rica, Limón].

Hidalgo, H. y Rodríguez, N. (2014). El valor simbólico de la prostitución: un análisis a partir de la mirada de las mujeres que la practican y la sociedad que las observa, en la provincia de Puntarenas. [Tesis de grado, Universidad de Costa Rica, San Ramón].

Irigaray, L. (2009). Ese sexo que no es uno. Ediciones Akal.

Izquierdo, M. (1988). ¿Son las mujeres objeto de estudio para las ciencias sociales? Papers: Revista de Sociología, 30(1), 51-66. https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/25027

Mejia, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Revista Investigaciones Sociales, 8(13), 115-132. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/6928

Miguel, L. (2017). Voltando à discussão sobre capitalismo e patriarcado. Revista Estudos Feministas, 25(3), 1219-1237. https://www.scielo.br/j/ref/a/gN8FXQpQLCPHrzDMqd4XWzB/abstract/?lang=pt

Nieto, P. (2004). Prejuicios de género en la literatura: ¿Un problema pasado de moda? (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, Nuevo León.

Pascual, A. (2016). Sobre el mito del amor romántico. Amores cinematográficos y educación. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 10(12), 63-78. https://digibug.ugr.es/handle/10481/41940

Platt, S. (2018, octubre 19). Nociones de género, música urbana y cultura popular: Cómo el fenómeno Bad Bunny está redefiniendo la masculinidad [Ponencia]. Primer Coloquio sobre hombres y masculinidades, Río Piedras, Puerto Rico. https://cutt.ly/TAzpTfm

Pérez, Y. (2020). Del trap a la lírica arcaica: La legitimación de la perra como imaginario de la condición erótica femenina. Contexto. Revista Anual de Estudios Literarios, 24(36), 122-142. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/contexto/article/view/16244/21921927392

Reyes, J. y Viera, M. (2018). Identidad-género musical, sexualidad y juventud: Un estudio caso sobre el consumo del Reguetón en la ciudad de Guayaquil. [Tesis de grado, Universidad de Guayaquil].

Rojas, I. (2011). Hermenéutica para las técnicas cualitativas en ciencias sociales: una propuesta. Espacios Públicos, 14(31), 176-189. https://www.redalyc.org/pdf/676/67621192010.pdf

Sánchez, F. (2013). Breve análisis de la figura de la femme fatale en el cine. Revista de Investigación y Divulgación Cultural, 1(2), 351-386. http://asociacionorisos.blogspot.com/p/n-2-revista-orisos.html

Urdangarin, G. (2015). Cosificación de las adolescentes en las Redes Sociales Digitales. [Tesis de Maestría, Universidad del País Vasco].

Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Anthopos, 186(2), 23-36. https://cutt.ly/aAziKp9

Published
2022-08-18
How to Cite
Robles Murillo, K. (2022). Reflections about the puerto rican trap and the sexist discourses. Religación, 7(33), e210902. https://doi.org/10.46652/rgn.v7i33.902